04 september 2025
Veel ondernemers in de detailhandel kampen in 2025 nog altijd met de gevolgen van de coronacrisis. Ondanks dat de lockdowns jaren geleden zijn opgeheven, drukken de opgebouwde coronaschulden en het belastinguitstel nog steeds zwaar op de sector. Recent kwamen de formules Leen Bakker en Kwantum hierdoor nog negatief in het nieuws.
Tijdens de coronajaren kregen veel retailers uitstel van belastingafdrachten en toegang tot steunregelingen. Sinds 2022 moeten deze bedragen stap voor stap worden terugbetaald. Voor veel winkels vormt dit een structurele financiële last bovenop de dagelijkse kosten.
De detailhandel in Nederland zag tijdens de pandemie de omzet kelderen. Om te overleven, stapelden schulden bij banken, verhuurders en leveranciers zich op. Daar komt bij dat huren, energieprijzen en loonkosten de afgelopen jaren sterk zijn gestegen. Door de hogere rente is het bovendien duurder geworden om te herfinancieren.
Consumenten kopen sinds de pandemie vaker online, waardoor fysieke winkels te maken hebben met lagere bezoekersaantallen. Terwijl de kosten voor personeel en huur gelijk blijven of stijgen, dalen de inkomsten. Hierdoor blijft de financiële druk op ondernemers groot.
De retailsector werkt met dunne marges. Dat maakt het wegwerken van de coronaschulden een langzaam en lastig proces. Een kleine daling in omzet of stijging in kosten kan direct leiden tot verlies.
De coronaschulden zijn een blijvende erfenis voor de retail in Nederland. Veel ondernemers in de detailhandel hebben moeite om hun belastingschulden en andere leningen af te lossen, terwijl kosten blijven stijgen en consumenten vaker online shoppen. Een gezonde balans tussen kostenbeheersing, digitalisering en ondersteuning is essentieel om de sector weer toekomstbestendig te maken.
Meer weten ? contact