fbpx

Vele nieuwe winkelketens erbij gekomen in Nederland

09 augustus 2019

Wie het winkelnieuws in allerlei media gadeslaat, die komt wellicht tot de conclusie dat het einde van de fysieke winkel nabij is. Een onjuiste conclusie: de afgelopen zeven jaar zijn er ruim veertig nieuwe winkelketens die hun eerste winkel in ons land hebben geopend. 

Oorzaken
Dat winkelketens het niet redden heeft tal van oorzaken. De opkomst van het webwinkels is er één van. Ook de verschuiving in het aankooppatroon is hier schuldig aan. Jongeren geven hun schaarse inkomen liever uit aan hun mobieltje, games en festivals. Er blijft dan weinig over om in de winkels te besteden. Daar komt bij dat we enkele jaren geleden nog in een crisis zaten. En last but not least, Nederland heeft het meeste winkeloppervlak per inwoner.

Allemaal stuk voor stuk oorzaken waar de fysieke winkelmarkt last van heeft. Met als gevolg de lege winkels in de straten die vaak worden gemaskeerd met grote posters voor de glazen puien die activiteit doen vermoeden. In de grootste 15 steden zijn er minder problemen dan in de perifere steden, laat staan in de dorpen waar de laatste bakker en slager al uit de stegen zijn verdwenen.

Kansen
Toch zijn er winkelketens die kansen zien in ons land. Puur omdat ze vinden dat ze in Nederland niet kunnen ontbreken. Zoals de flagshipstores van chique modemerken in de beste straten. Daar is zichtbaarheid belangrijker dan winkelomzet. Ook zijn er nieuwe modelabels die hun eerste start in Nederland willen maken zoals de Japanse keten Uniqlo.

En dan zijn er ketens die het net wat slimmer en sneller oppakken. Bijvoorbeeld Coolblue, van oorsprong een webwinkel, maar die toch de stap naar fysieke winkels heeft gemaakt en binnenkort haar elfde winkel opent.

Gratis nieuwsbrief

Vul uw gegevens in om een gratis nieuwsbrief te ontvangen.