fbpx

Steden succesvollere winkelgebieden dan dorpen

03 december 2018

Heeft winkelen op sommige locaties nog toekomst?  Hoe kan het toch dat er in sommige winkelgebieden zoals bijvoorbeeld Weert, Helmond en Valkenswaard sprake is van een hoge leegstand, in tegenstelling tot het centrum van Eindhoven?

Bij een winkel draait het altijd om de omzet die gemaakt kan worden. De meeste spelers die actief zijn in de Nederlandse winkelmarkt zijn uitermate professioneel en vooraf goed geïnformeerd. Naast kennis van de steden spreken zij met elkaar over (omzet-)ontwikkelingen. Zij kijken naar elkaar, naar de markt en naar een totaal gebied, zonder emoties…. Winkelgebieden in steden die in potentie een hoge omzet per winkel kunnen bieden doordat veel consumenten er graag naartoe komen, winnen van de gebieden die dit niet kunnen.

Natuurlijk helpt het dat de huren omlaag zijn gegaan en als uiteindelijk de prijs goed is, ontstaan er altijd nieuwe initiatieven. Huurders moeten echter ergens vandaan komen en een nieuwe aanwas is niet zo groot. Buitenlandse partijen komen niet naar kleinere steden. De nieuwe ketens komen eigenlijk alleen maar uit Nederland. Door de toenemende populariteit van online shoppen zorgt er voor dat grote ketens het niet meer nodig vinden om in elke stad een winkel te hebben. Het verschil tussen succesvolle winkelgebieden en de rest wordt dan ook steeds groter.

Feestverlichting, gratis wifi, gratis parkeren, spaaracties, centrummanagement en overige lokale initiatieven…. Is dit de oplossing?  Nee!  Drastische maatregelen lijken ons inziens echter onontkoombaar : er is echt geen enkele reden te bedenken dat de vertrokken winkeliers terugkomen. Samen met een actief verplaatsingsbeleid is het wegnemen van meters uit de markt is absoluut noodzakelijk.

Helaas is niet iedereen overtuigd van deze marktomstandigheden en de noodzaak van drastische maatregelen. Tot die tijd maken we er maar het beste van ! Een fijne decembermaand!

 

Gratis nieuwsbrief

Vul uw gegevens in om een gratis nieuwsbrief te ontvangen.