fbpx

Jongeren tussen de 14-25 jaar winkelen het liefst in fysieke winkels.

20 november 2017

Ruim twee derde (71%) van de jongeren tussen de 14-25 jaar winkelen het liefst in fysieke winkels. Dat blijkt uit een onderzoek dat winkelbelegger Vastned heeft laten uitvoeren onder ruim duizend jongeren.

Jongeren vinden volgens het onderzoek het gezellig om te winkelen met vrienden en familie en 95% gaat soms (65%) of meestal (29%) ook iets drinken of eten tijdens het winkelen. En dit gebeurt in 96% van de gevallen dichtbij de winkels, wat het belang van horeca in een winkelgebied onderstreept.

Voordelen fysieke winkels
Jongeren vinden het kunnen passen en voelen van de kleding en het direct mee kunnen nemen de grootste voordelen van fysieke winkels. Dat artikelen niet altijd op voorraad zijn en dat er geen mogelijkheid tot prijsvergelijking bestaat, zijn voor hen de meest genoemde nadelen. Toch wordt er uiteindelijk veel in de winkel gekocht, al wordt soms van tevoren soms eerst online vergeleken.

Zichtbaarheid belangrijk
Voor retailers is één van de grootste uitdagingen om hun merk onder de aandacht te brengen bij hun doelgroep. Ondanks dat sociale media een grote rol speelt in het dagelijks leven, kennen de meeste jongeren, 77% van de ondervraagden, merken voornamelijk uit de winkelstraat.

Vastned meent dat dit één van de redenen is voor sterke retailers om veel aandacht te besteden aan flagshipstores en zichtbaarheid in bekende winkelstraten.

63% van de 14 tot 25-jarigen gaat vaker dan 2 keer per maand winkelen en geven dan het meeste geld uit aan kleding, schoenen en eten & drinken (exclusief boodschappen). Vrouwen geven, misschien niet heel verrassend, gemiddeld wat meer uit aan make-up, en mannen aan sportartikelen. Een groot deel van de jongeren (45%) besteedt tussen de € 26 en € 50 per keer dat ze gaan winkelen, 39% geeft zelfs meer dan € 50 uit.

Aantrekkingskracht
Het onderzoek naar het winkelgedrag van Nederlandse jongeren bevestigt dat Vastned met haar focus op winkelpanden in historische binnensteden van geselecteerde Europese steden, de juiste strategie volgt: winkelgebieden in de oude binnenstad behouden duidelijk hun aantrekkingskracht voor de consument en blijven daarom relevant voor retailers.

Wie voerde het onderzoek uit?
Na deskresearch naar het winkelgedrag van jongeren is

uitgevoerd door Djem Insight Studio onder een representatieve steekproef van jongeren in de leeftijd van 14-18 jaar en 19-25 jaar. In totaal zijn 1006 jongeren ondervraagd over hun winkelgedrag. Voor het trekken van een representatieve steekproef is gebruik gemaakt van de Gouden Standaard (MOA).

Gratis nieuwsbrief

Vul uw gegevens in om een gratis nieuwsbrief te ontvangen.